Pozvánka na přednášku prof. Barbary Marie Willi - Generálbas jako přirozený nepřítel kontrapunktu - otázky stylové interpretace generálbasu

Přednáška prof. Marie Barbary Willi na Katedře klávesových nástrojů Fakulty umění Ostravské univerzity navazuje na řadu předchozích klavírních kurzů a přednášek významných osobností z oblasti klavírní hry a pedagogiky (např. prof. Ivan Klánský, prof. Jiří Hlinka, Mgr. Martin Kasík, Ph.D., doc. Jan Jiraský a další) a přednášku paní prof. G.Lukšaité-Mrázkové.

Přednáška ukazuje výsledky nejnovějšího výzkumu v oblasti historie a realizace generálního basu. Na základě prvních písemných pramenů A. Aggazariho a F. Bianciardiho můžeme pozorovat vznik nové techniky. Pozorujeme ve světle dobových kritik a traktátu postupnou proměnu techniky a její vztah s původní technikou, s kontrapunktem. Zaměříme se na změnu pravidel a struktury generálbasových realizací v průběhu 17.století.

Ústředním bodem zkoumání je vliv kontrapunktu na pravidla hry bassa continua. Skrze stylový vývoj 17.století se dostaneme ke stylu generálbasových realizací z okruhů Johanna Sebastiana Bacha. Budeme konfrontováni s převratným pravidlem zvaným regola dell´ottava.

Vznik a vývoj generálbasu jsou jen zdánlivě suchá témata. Ve skutečnosti se odehrál velice napínavý a kontroverzní příběh zrodu generálbasu z předcházející techniky, z hry colla parte. Během přednášky si osvojujeme fungování kontrapunktického doprovodu, který byl typickým pro hudbu 16.století. Posléze prostudujeme návody prvních skladatelů, kteří novou techniku hry z bassa continua propagovali (A. Aggazari a F. Bianciardi). Pozorujeme jak v dalším vývoji akademičtí skladatelé usilovali o integraci kontrapunktických principů do generálbasové hry (G. Muffat). Po prostudování teoretické a praktické revoluce, která se skrývá pod pojmem regola dell´ottava, se podíváme do dílny Johanna Sebastiana Bacha, konkrétně na jeho výuku bassa continua dle realizace jeho žáka. Poslední tečkou po procházce generálbasové historie bude stručný úvod do nejsystematičtější dobové učebnice hry z generálního basu, traktátu Jeana F. Dandrieua.

Barbara Maria Willi studovala hru na cembalo ve Freiburgu a Štrasburku. Pod vedením Nikolause Harnoncourta dále provozovací praxi staré hudby, cembalo a kladívkový klavír na Mozarteu v Salcburku. V roce 1995 získala cenu „Prix d’encouragement – special mention“ v mezinárodní cembalové soutěži v Bruggách, dnes je docentkou na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Spolupracuje rovněž s festivalem Concentus Moraviae, kde se v roce 2002 stala dramaturgyní VII. ročníku tohoto mezinárodního hudebního festivalu 13 měst. Založila také nový cyklus koncertů staré hudby v Brně pod názvem Barbara Maria Willi uvádí…

Jako cembalistka spolupracovala s umělci, jakými jsou Magdalena Kožená, Martina Janková, Erich Hoeprich, Erich Hoebarth, Sergio Azzolini, Christian Leiterer aj. Barbara Maria Willi koncertuje na mnoha významných mezinárodních pódiích, založila Visegrad Baroque Orchestra a barokní soubor Capella Apollinis. Její nahrávky („Intrada di Polcinelli“, „Salve mater“) získaly četná ocenění (cena německé hudební kritiky, choc du monde de musique, CD měsíce časospisů Harmonie a Klassik heute).

Termín a místo konání

  • Středa 12. února 2014 v 11,00 hodin
    budova F, Sokolská 17, Ostrava 1

Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022