Hybrid-in

GVUO VYSTAVUJE HYBRIDNÍ UMĚNÍ V SOUČASNÉ VIZUÁLNÍ KULTUŘE. Slova hybrid, hybridní se stala běžnou součástí automobilové technologie a průmyslové výroby. Hybridní mohou být auta, kola, dokonce i války nebo gril. Hybridní však může být i umění. Přesvědčí vás o tom mezinárodní výstavní projekt HYBRID-IN, který představuje umění z České republiky, Polska a Slovenska z posledních let. Vernisáž se za účasti kurátorů i veřejnosti uskuteční 22. června v 17 hodin. Zároveň bude živě přenášena i na Facebooku GVUO. V ostravském Domě umění bude výstava k vidění až do 29. srpna.

„Hybridní umění? Transformace výrobních technologií na hybridní je běžnou praxí už poměrně dlouho. V průmyslové oblasti mají tyto postupy své důležité místo díky zdokonalování výrobků a například alternativnímu řešení pohánění. Velmi mě proto zajímá, jaký je význam pojmů hybrid nebo hybridní v umělecké oblasti. Jistě otevírají zajímavé diskuze a současné umění vedou nečekanými směry,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.

„Výstavní projekt se snaží kritickým náhledem postihnout transformační rezidua postindustriální společnosti, a to za pomoci široce pojatého výtvarného jazyka,“ doplnil kurátor František Kowolowski.

O výstavě

Mezinárodní putovní výstava s premiérou v Ostravě prezentuje přes čtyřicet uměleckých děl českých, polských a slovenských autorů, které jsou vyrobeny z hybridních, neklasických a neluxusních materiálů – rezivějících plechů, lešení, sádry, stavební pěny, polyuretanů, dřevotřísky, polystyrénu i odpadků. „Mezinárodní výstavní projekt HYBRID IN jsme koncipovali jako vizuální platformu a konfrontaci současného umění z České republiky, Polska a Slovenska. Záměrem bylo prezentovat současný vizuální jazyk ve středoevropském kontextu s preferencí 3D realizací. Tím myslím objekty, instalace, ready-make, objektoobrazy, ale i deinstalace. Jádrem výstavy a poselstvím všech umělců je reflektování nečistých, hybridních procesů a neustálých proměn, které se odehrávají, ale nepřispívají k transparentnějším pravidlům a podobám současnosti,“ vysvětlil kurátor Vladimír Beskid.

Hybrid-in je prostě vizuálně-ozdravný prostředek obrany vůči našemu znečištěnému a „zavirovanému“ prostředí. Hybrid je jednoduše „in“ – od hybridní pšenice, přes hybridní auta, poštu, hybridní války až po hybrid art... „Jedná se o kulturní „křížence“ a promíchané prostředí, absurdní střetnutí předmětů a nalezených materiálů, které přinášejí rozličné možnosti čtení kulturních kontextů,“ uzavřel Beskid.

České umění

České hybridní umění na výstavě prezentují autorská dvojice Julie Gryboś (1988) a Barbora Zentková (1986), malíř a fotograf Milan Houser (1971), umělecká skupina František Lozinski o.p.s., autor intervencí ve veřejném prostoru Libor Novotný (1979), performer a sochař Martin Zet (1959). České umělce vybral kurátor František Kowolowski: „Například Libor Novotný ve svých dílech hybridním způsobem propojuje materiály, které jsou v duálním rozporu technického a přírodního. Objekty často poukazují na neutuchající vznešenost přírodních forem a svým spojením kriticky odhalují limity současné přetechnizované společnosti.“

Slovenské umění

Slovenské hybridní umění zastupují malíř Marko Blažo (1972), intermediální umělec Viktor Frešo (1974), autorská dvojice Martin Kochan (1981) a Cyril Blažo (1970), intermediální umělec Marek Kvetan (1976) a konceptuální umělkyně Zorka Lednárová (1976). Slovenské umělce vybral kurátor Vladimír Beskid: „V objektech a instalacích Viktora Freša se zrcadlí problémové prostředí dneška i radikální gesta, v nichž dominují osobití kříženci a recykláty rodinného archivu například v sérii Family Vintage, nebo hybridní člověkostroje (Braňo Zámečník), ale i širší politické kontexty (Havell Flash).“

Polské umění

Polské hybridní umění reprezentují malířka a autorka instalací ve veřejném prostoru Karolina Balcer (1988), sochař Olaf Brzeski (1975), autorská dvojice Dominika Łabądź (1981) a Iwona Ogrodzka (1991), multimediální umělkyně Diana Lelonek (1988), sochař Tomasz Mróz (1979) a multimediální umělkyně Agnieszka Polska (1985). Polské umělce vybrali kurátoři Anna Mituś a Paweł Jarodzki. „Například hybridní socha Tomasze Mróze I.D.K., monumentální formou a postinternetová obsahem, zobrazuje osla, na němž místo Ježíše sedí reptilián, plaz ve tvaru člověka, který proniká do lidských společností díky své vyšší inteligenci a technologické vyspělosti, sdělila kurátorka Anna Mituś. Projekt SNAFU autorské dvojice Dominiky Łabądź a Iwony Ogrodzké je hybridní svou podobou i obsahem. Skládá se ze tří částí – plechu, bazuky a videonahrávky. Odkazuje na chvíli, kdy ztrácíme základní antropologické struktury v důsledku změny životního stylu,“ pokračoval kurátor Paweł Jarodzki.

Hybrid-in

23. června – 29. srpna 2021 (vernisáž 22. června v 17 hodin)
Kurátoři: Vladimír Beskid (SK), Anna Mituś + Paweł Jarodzki (PL), František Kowolowski (CZ)
Grafický design: Łukasz Paluch
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.

Autoři zastoupení na výstavě:

Karolina Balcer (PL), Marko Blažo (SK), Olaf Brzeski (PL), Viktor Frešo (SK), Julia Gryboś + Barbora Zentková (CZ), Milan Houser (CZ), Martin Kochan + Cyril Blažo (SK), Marek Kvetan (SK), Dominika Łabądź + Iwona Ogrodzka (PL), Zorka Lednárová (SK), Diana Lelonek (PL), František Lozinki o.p.s. (CZ), Tomasz Mróz (PL), Libor Novotný (CZ), Agnieszka Polska (PL), Martin Zet (CZ).

Organizátoři:

Galerie výtvarného umění v Ostravě; Fakulta umění Ostravské univerzity; BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej; Galéria Jána Koniarka v Trnave

Partneři:

Ministerstvo kultury České republiky; OSTRAVA!!!; Moravskoslezský kraj; Rada galerií České republiky; NEWTON media, a.s.; RENGL, s.r.o.; Tiskárna Helbich, a.s.

Praktické informace

Putovní výstavu připravila Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity, BWA Wrocław a Galérií Jána Koniarka v Trnave. Po ukončení v Ostravě se výstava přesune do BWA Wrocław (září – listopad 2021) a následně do Galérie Jána Koniarka v Trnave (prosinec 2021 – únor 2022).

Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle 10 až 18 hodin. Vstupné činí 100 korun plné a 50 korun zleněné. V neděli a pro seniory vstup volný.

Více na: Vernisáž výstavy | Facebook


Pozvánka


Zveřejněno / aktualizováno: 18. 06. 2021