Deset stupňů k Parnassu aneb ohlédnutí za dekádou s Festivalem klavírní instruktivní literatury Gradus ad Parnassum
Symbolicky – poslední lednový den roku 2025 – se uzavřel desátým ročníkem také běh festivalu zaměřeného na klavírní literaturu, který pořádala Katedra klávesových nástrojů Fakulty umění Ostravské univerzity v letech 2016-2025. Základní myšlenkou celé akce bylo propojení jednotlivých stupňů ve vzdělávání mladých klavíristů do souboru seminářů a přednášek určených vždy konkrétnímu tématu – většinou voleného z prostoru české klavírní tvorby. Poslední ročník byl čestnou výjimkou, neboť byl zaměřený na barokní klávesovou literaturu obecně. Cílovou skupinou byli jak žáci a studenti základních uměleckých škol, konzervatoří a Katedry klávesových nástrojů FU OU, tak pedagogové všech zmíněných institucí. Takto do široka rozkročené auditorium bylo podstatným prvkem všech setkání, neboť umožňovalo sdílení rozdílných zkušeností, přinášelo uvědomění propojenosti vzdělávání a hlubokých souvislostí v rámci interpretace hudby, volby studovaného materiálu a pedagogických disciplín. Klíčovým momentem bylo pozvání našich nejvýznamnějších klavíristů a pedagogů jako lektorů semináře. Celá akce bývala doplněna přednáškami souvisejícími s hlavním tématem, koncertem, natáčením pro Český rozhlas a možností zakoupení notových materiálů. Každý z ročníků přirozeně reagoval jak na nové zkušenosti, tak na prostředí. Začínali jsme v budově na Sokolské ulici – kde se v půdních prostorách umístěný sál stával na dva dny útočištěm pro klavírní seminář a ve třídách původní budovy Fakulty umění probíhaly přednášky. Závěrečný koncert, který snímal Český rozhlas, rozezněl Studio 1 bezprostředně sousedící se „starou“ budovou fakulty. Po vybudování koncertního zázemí na ulici Českobratrské se festival přesunul sem a po dokončení nové budovy na Černé louce jsme využívali jak oba sály, tak prostor přednáškových učeben. Na realizaci celé akce jsme spolupracovali s výtvarnými obory Fakulty umění – a to jak při přípravě propagačních materiálů, ale také při tvorbě certifikátů, dárků pro účastníky a zpracování videí ze seminářů. Tato spolupráce v mnohém ukázala na možnosti skutečného provázání Fakulty umění (výtvarné i hudební části), ale také vymezila hranice možného. Tak, jak se střídali lektoři seminářů, střídaly se i grafičky, které vnášely svou osobitost do plakátů, pozvánek a vůbec do celkového designu toho-kterého ročníku – byly to: Eliška Ostrušková, Lenka Krchňavá a Barbora Hlavicová. Na archivaci celého projektu se podílela Denisa Jánská a kolektiv studentů, kteří natáčeli videa z jednotlivý ročníků. V posledních letech se jako další možnost vzájemné spolupráce uvnitř fakulty ukázalo využití studentů programu Produkce v kreativních odvětvích, oporu jsme měli v rámci projektové činnosti u paní Leony Pavlíkové a Michaely Vachalové, v letošním roce nám pomáhaly Kristýna Krompolcová a Zuzana Vinklárková. Srdečné díky patří paní Kateřině Michlové, která byla průvodkyní závěrečných koncertů festivalu.
Festival si za deset let své existence vybudoval okruh zájemců, kteří se pravidelně na akci vraceli. Účastníci byli převážně z Moravskoslezského kraje, měli jsme ale i návštěvníky z Olomouckého a Zlínského kraje, Prahy, Slovenska a Polska. Bylo krásné pozorovat děti, které k nám často přišly poprvé jako úplní začátečníci, a za pár let jsme je mohli potkávat jako dospívající klavíristy. Těší nás reakce jejich rodičů, kteří potvrzují naši vizi, že takto intenzivně podchycený zájem mladých lidí je nejen obohacením jejich života, ale také prevencí problematického chování. Nebyly to ale jen děti, které nám takto během festivalu vyrostly. Z našich studentů, kteří nejprve sami vystupovali v rámci klavírních seminářů, se postupem času vyvinuli pedagogové, kteří nám na festival vodili své svěřence ze ZUŠ. Jsme rádi, že obsah festivalu Gradus ad Parnassum posvětilo i MŠMT svou akreditací pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Festival ale umožnil i prezentaci Fakulty umění navenek. A to formou vysílaných nahrávek v Českém rozhlase, reportáží v České televizi, článkům v odborných časopisech (Harmonie, Hudební výchova, Martinů revue a dalších) a v internetovém prostoru (Ostravan).
Závěrečný díl tohoto klavírního seriálu jsme zasvětili barokním skladbám pro klávesové nástroje. Lektorem a přednášejícím v jedné osobě byl pedagog KKN FU OU, vedoucí klavírního oddělení Konzervatoře Německého řádu v Opavě, cembalista a dirigent Vojtěch Spurný. Na klavírní seminář, kde se ale hrálo také na cembalo a klavichord, se přihlásilo 15 dětí. Přednáška byla věnována Dvouhlasým invencím J. S. Bacha. Komorní prostředí Malého sálu umožnilo velmi osobní atmosféru celého setkání, účastníci festivalu měli možnost zakoupení not z vydavatelství e-noty a také využití malého občerstvení. Průběh celého dne byl důstojným a inspirativním zakončením nejen tohoto ročníku, ale celého průběhu konání „našeho Gradu“. Během všech deseti ročníků mi byl velkou oporou kolega, vedoucí KKN Lukáš Michel. Ono čestné závěrečné poděkování tak patří jemu!
Milí přátelé klavírního umění, vy, kteří jste vodili své žáky, vy, kteří jste pozorně naslouchali lektorům i přednášejícím, milí kolegové, studenti, všichni, kdož jste pomáhali se zajištěním festivalu – všem vám ze srdce děkuji, že jste se podíleli na zhmotnění mého snu a byli jste součástí pozoruhodného projektu, který – jak pevně věřím – nás všechny obohatil.
S úctou Eliška Novotná
Zveřejněno / aktualizováno: 28. 02. 2025