ALBUM 76 ze sbírky Liptovské galerie Petra Michala Bohúňa
Srdečně zveme na výstavu unikátní sbírky, kterou připravila Liptovská galerie Petra Michala Bohúňa ve spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity.
Situace výtvarného života v sedmdesátých letech minulého století byla všeobecně frustrující. Neoficiální umění nemělo možnost prezentace na oficiálním fóru a jen těžko si hledalo cesty z ateliérů k veřejnosti. Je mimořádné a současně paradoxní, že právě na Ostravsku sedmdesátých a osmdesátých let se to v mnoha případech dařilo. V letech 1974-1975 se Eduard Ovčáček začal intenzivněji setkávat s Ivo Janouškem a společně uvažovali o tom, jak by mohli prospět neoficiálnímu umění, které bylo politickými arbitry odsouváno na okraj a byla mu znemožňována jakákoliv interakce. Vznikla idea vydávat Alba, která představí tvorbu vybraných umělců. Dle slov Ivo Janouška bylo i praktickým důvodem vyhnutí se „zákonu o shromažďování“, z něhož byli státní policií častokráte obviňováni. Alba 75, 76, 77 a Tvorba 1977 byly první ediční počiny lidí, kteří primárně stáli mimo struktury uměleckého provozu, konkrétně inženýrů Ivo Janouška, Kamila Drabiny, Jana Štefana, později Milana Webera a Jiřího Lukeše.
V roce 1975 vzniklo první Album 75, které prostřednictvím fotografií konfrontovalo umělecká díla dvaceti čtyř autorů – Václava Boštíka, Zdeny Fibichové, Eduarda Halberštáta, Jana Hendrycha, Miloše Chlupáče, Vladimíra Janouška, Věry Janouškové, Čestmíra Kafky, Evy Kmentové, Jiřího Koláře, Stanislava Kolíbala, Vladimíra Kopeckého, Aleny Kučerové, Aleše Lamra, Karla Nepraše, Eduarda Ovčáčka, Zdeňka Palcra, Naděždy Plíškové, Vladimíra Preclíka, Jiřího Sopka, Františka Štorka a Olbrama Zoubka. Již toto album představovalo zásadní počin, neboť se podařilo spojit nejvýznamnější postavy českého umění v mimořádné generační výpovědi. Všechna alba deklarovala potřebu tvůrčí svobody a možnosti prezentace. Album založené na médiu fotografické reprodukce mělo možnost představit i sochařskou tvorbu. S Albem 75 navštívil Janoušek Bratislavu a Jozefa Jankoviče, kde zrodila vůle pro další počin zahrnout i slovenské výtvarníky, zároveň zesílila potřeba vzniku alba, které by obsahovalo originální artefakty.
V roce 1976 pánové Janoušek, Drabina a Štefan ve spolupráci s Eduardem Ovčáčkem, autorem titulního listu, vydali Album 76. Nový soubor byl deklarován jako album grafických listů s možností (u autorů, kteří grafikou se nezabývali) účasti kresbou. Janoušek vyzval asi stovku autorů. Album opět bylo realizováno formou vzájemné výměny listů, adjustace byla uložením do plátnem potažených desek a titulní list se jmény účastníků vytvořil Eduard Ovčáček. Výsledkem byl soubor prací autorů, kteří představovali jistě to nejzajímavější této doby, a kteří měli takto téměř jedinou možnost prezentace. Nově a zcela záměrně album zahrnovalo také slovenské umělce. Spektrum výtvarných názorů je pestré. Od tradičních forem až po velmi progresivní, od tradiční grafické techniky, či tvorbu ilustrátorů až po díla konceptuální. Pozoruhodné je reprezentativní zastoupení slovenských konceptualistů, kterým zdatně sekundují ti třinečtí. Tato veliká umělecká plasticita svědčí o primárně demokratickém způsobu volby, nejdůležitějším aspektem byla kvalita. Nebylo ambicí vytvořit naprosto reprezentativní průřez, protože mu bránily technické a realizační problémy. Nepochybně zde celá řada dalších autorů chybí. I propojení šedesáti pěti umělců byl však mimořádný výkon. Je potřeba proto vyzdvihnout velký a zásadní podíl Kamila Drabiny, který se zasloužil o profesionální úroveň výsledku a organizaci, včetně distribuce. Pochopitelně vznik a život alba byl spojen s mnohými perzekucemi, ale unikátnost této kolekce a čas vše překonaly. Vliv Alba 76 byl skutečně velký. Dal dohromady jádro české a slovenské výtvarné fronty, později dokonce překročil hranice (Polsko, Itálie, Německo). Deklarovalo potřebu tvůrčí svobody a tvůrčí prezentace, datem vzniku předběhlo Chartu 77 a dalo vzniknout dalším aktivitám.
V roce 1977 vyšlo poslední Album 77, které obsahovalo pouze kresby. Výběr autorů byl užší a o to přísnější, včetně požadavku na formát A2. Zastoupeni v něm jsou Karel Adamus, Václav Boštík, Rudolf Fila, Dalibor Chatrný, Josef Istler, Jozef Jankovič, Vladimír Janoušek, Věra Janoušková, Čestmír Kafka, Eva Kmentová, Stanislav Kolíbal, Milan Laluha, Aleš Lamr, Igor Minárik, Ladislav Novák, Vladimír Novák, Eduard Ovčáček, Milan Paštéka, Jiří Sopko, Miroslav Šnajdr a Jan Wojnar.
Igor Gazdík: „Medzi najsvetlejšie javy sedemdesiatych rokov patrili práve Albumy z rokov 1976 – Symposion 76 – ln memoriam Miloš Laky a ostravský Album 76 s grafickými listami 65. českých a slovenských umelcov (je príznačné, že idea medzinárodnej prezentácie Albumu 76 ako výstavy sa uskutečnila až v roku 1990 v Budapešti) a Album 77 s originálnymi kresbami 21 umelcov, z kterých šest' bolo z Bratislavy. Albumy spoločne s výstavami, ktoré boli na Ostravsku v rokoch 1970-1989 (jedným z posledných vystavujúcich umelcov zo Slovenska to bol v roku 1988 tak trochu signifikantne práve Juraj Meliš, pripomínám jeho Help a Ideu), pomáhali udržiavať kontiniutu výtvarného umenia aj v tých najhorších rokoch, plných ideologického nátlaku, perzekvovania a ničenia.“
(Situace 1970-1989, České a slovenské výtvarné umění v 70. a 80. letech na Ostravsku. Muzeum Beskyd Frýdek-Místek 1991, nestr.)
Jiří Jůza

Vystavujúci autoři a autorky:
Karel Adamus (1943; CZ), Jiří Anderle (1936, CZ), Juraj Bartusz (1933-2025, SK), Albín Brunovský (1935-1997, SK), Olga Čechová (1925-2010, CZ), Rudolf Fila (1932-2015, CZ-SK), Stanislav Filko (1937-2015, SK), Daniel Fischer (1950, SK), František Gross (1909-1985, CZ), Eduard Halberštát (1937-2026, CZ), Josef Hampl (1932-2019, CZ), Daniela Havlíčková (1946-1999, CZ), Dalibor Chatrný (1925-2012, CZ), Ivan Chatrný (1928-1983, CZ), Josef Istler (1919-2000, CZ), Josef Jankovič (1937-2017, SK), Věra Janoušková (1922-2010, CZ), Alois Junek (1945, CZ), Čestmír Kafka (1922-1988, CZ), Jaroslav Kapec (1924-1998, CZ), Olga Karlíková (1923-2004, CZ), Michael Kern (1938-1994, SK), Gabriel Kladek (1941-2023, SK), Alojz Klimo (1922-2000, SK), Eva Kmentová (1928-1980, CZ), Jiří Hynek Kocman (1947, CZ), Stanislav Kolíbal (1925, CZ), Vladimír Kompánek (1927-2011, SK), Zdeněk Kučera (1935-2016, CZ), Alena Kučerová (1935, CZ), Oldřich Kulhánek (1940 – 2013, CZ), Aleš Lamr (1943, CZ), Adéla Matasová (1940, CZ), Juraj Meliš (1942-2016, SK), Alex Mlynarčík (1934, SK), Jiří Moldřík (1945-2009, CZ), Josef Mžyk (1944, CZ), Jiří Načeradský (1939-2014, CZ), Rudolf Němec (1936-2015, CZ), Eduard Ovčáček (1933-2022, CZ), Milan Paštéka (1931-1998, SK), Jaroslava Pešicová (1935-2015, CZ), Naděžda Plíšková (1934-1999, CZ), Vladimír Preclík (1929-2008, CZ), Dana Puchnarová (1938-2025, CZ), Andrej Rudavský (1929-2016, SK), Jaroslav Rusek (1932-2016, CZ), Eva Sendlerová (1939, CZ), Jaroslava Severová (1942, CZ), Rudolf Sikora (1946, SK), Zdeněk Sklenář (1910-1986, CZ), Jiří Sopko (1942, CZ), Ester Šimerová-Martinčeková (1909-2005, SK), Adriena Šimotová (1926-2014, CZ), Jaromír Škarohlíd (1925-2012, CZ), Milena Šoltészová (1939, CZ), Dezider Tóth (1947, SK), Karel Trinkewitz (1931 – 2014, CZ), Miloš Urbásek (1932-1988, CZ-SK), Jiří Valoch (1946, CZ), Jan Wojnar (1944-2014, CZ), Ján Zavarský (1948, SK), Olbram Zoubek (1926-2017, CZ), Miroslava Zychová (1945, CZ), Václav Zykmund (1914-1984, CZ)
Výstava je součástí projektu ISSO x Album 76 – česko-slovenská grafika včera a dnes, realizovaného v rámci programu Interreg Slovensko–Česko 2021–2027. Projekt je spolufinancován Evropským fondem pro regionální rozvoj.

Zveřejněno / aktualizováno: 12. 11. 2025



















